רבים מאיתנו חולקים את החלום על בית רחב ידיים ומרווח, אך ישנן נקודות זמן שבהן הרצון הוא דווקא להצטמצם לסביבת מגורים קטנה יותר. מעצבת הפנים נורית גפן עוסקת שנים רבות בתכנון של בתים גדולים. לעיתים קרובות פוגשת נורית את אותם לקוחות שעבורם תכננה בית גדול, כעבור מספר שנים כשהילדים כבר עזבו את הקן, והם עומדים בפני ההתלבטות – האם להישאר בבית הגדול ולשפץ אותו, או לעבור לבית קטן יותר ומותאם לזוג. בכתבה זו משתפת אותנו נורית בתובנות שלה לדגשים החשובים בתכנון עבור מצמצמי הדיור – לקוחות שעוברים לבתים קטנים יותר המותאמים לצרכים המשתנים.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

קצת עליי

נורית גפן: כמי שעובדת שנים רבות בתכנון של בתים גדולים, צברתי נסיון רב בהתלבטות של הלקוחות שלי שחוזרים אליי כעבור מספר שנים – האם לשפץ ולחדש את הבית לאחר שהילדים בגרו ועזבו, או לעבור לבית/דירה חדשים וקטנים יותר? עם השנים, הניסיון איפשר לי לפתח מומחיות בתחום, ואחרי עשרות משפחות שסייעתי להם להגיע להחלטה הנכונה עבורם, אני שמחה לחלוק את התובנות שצברתי.
ובנימה אישית, בן זוגי ואני התלבטנו בשאלה זו במשך מספר שנים, עד שהחלטנו למכור את הבית הגדול שלנו ברעננה, ולעבור לדירה מרווחת אבל קטנה יותר בעיר אחרת, בסביבה אורבנית יותר. עברנו בעצמנו את כל ההתלבטויות בתהליך לא קל שהוביל לבחירה הנכונה לנו.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

שינויים

עזיבת הילדים את הבית משנה את הצרכים של בני הזוג ואת ההעדפותיהם, והיא יוצרת מקום לחלומות חדשים ורצון למלא את החלל שנותר באמצעות שינוי מקום המגורים. עזיבת הילדים גם מדגישה את התבגרות ההורים והצורך לחשוב על העתיד, ובין המחשבות עולות לעיתים גם מחשבות על צרכי נגישות, למשל.
זוגות מבוגרים עשויים לרצות לגור בסביבה עירונית יותר, קרוב למרכזי תרבות ובילוי, או לחלופין לעבור מסביבה אורבנית למקום שקט ופסטורלי. לעיתים, השיקול הכלכלי משחק תפקיד חשוב בהחלטה – בית קטן יותר עשוי להיות חסכוני יותר, במיוחד אצל זוגות שגרו בבתים גדולים מאוד עם גינה, בריכה והרבה חדרים.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

מחשבות 

גם נושא הבטחון האישי עולה, וכך למשל מגורים בבית גדול עם חצר שהתאימה לגידול הילדים הופכת למגוננת פחות לעומת דירה בבניין. אני נתקלת גם במחשבות של זוגות שרוצים למצוא מקום מגורים שיהיה בטוח למגורי אחד מהם במצב של פטירה של בן הזוג – מחשבה שקשה לברוח ממנה בעשורים המתקדמים של החיים. אני תמיד מנסה לקחת את השיח לכיוון האופטימי והמרגש, ולהדגיש את ההתחדשות במעבר לבית חדש וההזדמנות לרענן את הסגנון העיצובי, ולבטא את האישיות והטעם של בני הזוג בצורה עדכנית.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

לשפץ או לעבור?

לעיתים שתי שאלות ניצבות זו מול זו – האם לשפץ או לעבור? השאלות ממשיכות להתפצל: אם שיפוץ – אז האם הוא יצליח להפוך לבית החלומות? ובכן, בית ישן לא יהפוך לבית מודרני וישנם גם צרכים שלא יוכלו לקבל מענה גם בשיפוץ, כמו מדרגות בבית – הרי לא בכל בית ניתן להוסיף מעלית.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

התחדשות מול המשכיות

מה שבדרך כלל מעכב את ההחלטות בענין המעבר – הוא הצורך להתמודד עם התכולה שהצטברה במשך השנים, ובמקרים רבים ישנו צורך לוותר על חלקה. בענין זה חשוב לציין שעם כל הרצון שלי לעודד התחדשות, אני במקביל מעודדת גם להמשכיות – להעברת חלק מהריהוט והאביזרים מהבית הקודם לבית החדש. ראשית, זה עוזר מאוד להסתגלות. ושנית, העיצוב לתפיסתי צריך להיות מבוסס על תבנית נוף חייהם של הלקוחות, שיהיו קשורים אל העיצוב החדש, שיבטא את עברם ואת מי שהם היום.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

אחסון

במעבר מבית גדול לבית קטן יותר יש צורך במיון קפדני של החפצים שנאספו עם השנים. המיון צריך להיות פחות רגשני, ובידיעה שזהו תהליך בונה וטוב. ישנה אפשרות לתת לילדים, לתרום לנזקקים ואפילו למכור ביד שתיים. הכל כדי לדייק את החפצים המתאימים בלבד. לזכור שצריך לשמור על העבר במידתיות מסויימת, ולהסתכל קדימה בשמחה.
בשלב שני, יש צורך לתכנן מקומות אחסון חכמים במקום המגורים החדש – ארונות עד לתקרה גם אם לא הכל יהיה נגיש, מתחת למדרגות בדירות דופלקס, ארונות במסדרונות ובכל חדרי הבית.

אירוח

הבית החדש צריך לשרת זוג במהלך השבוע, ולארח משפחה מורחבת בסופי השבוע – זה דורש התייחסות ותיאום בין שתי דרישות חשובות ושונות. כאן צריך להיכנס לתמונה מעצב מומחה שיידע לתת מענה עיצובי, עם היכרות מוחלטת בכל אספקט של החלל והשימוש בו. מקום המגורים החדש הוא בדרך כלל יקר ולא הגיוני לרכוש דירה עם חדרים לא שימושיים במשך כל השבוע, כי זה הרי מה שהיה כבר בבית הישן. מצד שני, צריך לתכנן מקום לילדים ולנכדים כדי שירגישו בבית.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

 

הדרך שלי לפתור את העניין היא בראש ובראשונה לאפשר חדר שינה אחד נוסף שיכול גם לשמש במהלך השבוע כחדר עבודה לבני הזוג. ספה נפתחת שתוצב בחדר זה תיתן יותר מרחב ופחות תחושה של חדר שינה. חשוב שלחדר הזה יהיה חדר רחצה נפרד, לנוחות מירבית של האורחים והמארחים.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל
www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר
צילום: שי אדם

אירוח חוץ

ללקוחות שהיו בעבר בעלי בתים עם חצרות אני ממליצה מאוד לעבור לדירת גן או לדירה עם מרפסת משמעותית. אם הם אהבו לארח בחצר או לשבת שם בעצמם, אין שום סיבה שיוותרו על כך. הם יכולים להמשיך זאת גם בדירה. כאן מרפסות ממלאות תפקיד חשוב שאין לוותר עליו. יש להתיחס לדירות בקומות גבוהות בהתאם, ובידיעה שיכולת השימוש במרפסות הגבוהות היא מועטה.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר

התרחבות וצמצום

חללי הבית השונים מחייבים התייחסות של התרחבות וצמצום. בפינת האוכל יש לתת מרחב מספיק עם אפשרות הגדלה בקלות, כזאת שלא מצריכה הזזת ריהוט בסלון. האירוח צריך להיות קל ומזמין. גם בסלון צריך שיהיו מספיק מקומות ישיבה, כדי שהארוחות המשפחתיות ימשיכו לבילוי נעים ולא יסתיימו עם סיום הארוחה. פינת האוכל והסלון צריכים להיות מזמינים ומרווחים, אבל גם מחבקים ונוחים בשימוש של שני אנשים ברוב ימות השבוע.

www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

 

המטבח יכול להצטמצם אם לא נעשה בו שימוש רב למספר גדול של סועדים, וזה כמובן תלוי באופי האירוח של המשפחה. הצימצום צריך להיות גם במספר חדרי הרחצה. בבית של זוג מספיק חדר רחצה מפנק ונוח להורים, ועוד חדר רחצה לאורחים שיכול גם לשמש למכונות כביסה, וכמובן שירותי אורחים לנוחות האירוח.
דווקא חדר השינה, חדר הרחצה וחדר הארונות של בני הזוג הם אלה שצריכים להיות מרווחים, ולהעניק להם את תחושת ההתחדשות והרווחה מהבית החדש.

www.pnim.co.il
צילום: עודד סמדר
www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל
www.pnim.co.il
צילום: שירן כרמל

טיפ מהמעצבת

צברתי נסיון רב, אישי ומקצועי ויש לי את השאלות לשאול את המתלבטים כדי להוביל אותם לתשובה הנכונה להם. כמו בכל ענין, גם כאן אין תשובה אחת נכונה לכל הלקוחות, וחשוב להוביל אותם למצוא את התשובות שבתוכם באמצעות השאלות הנכונות.
יש למעצב.ת מנוסה יכולת להציע תכנון ייחודי  ויצירתי, שיעניק לבית אווירה חדשנית ומרעננת, עם הקפדה על פרטים פונקציונליים. נדרשת הבנה מעמיקה של רצונות הזוג ויכולת תכנון ויישום של פתרונות, אשר יעניקו תחושה של בית חדש המותאם לצרכים שהשתנו, והסתכלות טובה קדימה אל העתיד.

עיצוב: נורית גפן
לאתר של נורית גפן>>
לעמוד הפייסבוק של נורית>>
לחשבון האינסטגרם של נורית>>
עוד על נורית>>
לתיאום פגישת ייעוץ עם נורית>>