מעצבת הפנים סתיו סנד מאמינה בלב שלם שחלל יכול לשנות מציאות. היא בעלת תשוקה בלתי נידלת להפוך חללים לטובים יותר, נעימים יותר ומתאימים לאנשים המשתמשים בהם. לדבריה, עיצוב טוב יכול לשפר מחשבות ומחשבות יכולות לשפר מציאות.
חמש עובדות
1. אני מאוד אוהבת אנשים. יש לי יכולת מאוד טובה להתחבר לעומק של המון סוגי אנשים.
2. אני נוסעת למדבר כל חודשיים לצום מיצים וניקוי תודעתי ופיזי.
3. לגמרי בן אדם של לילה.
4. חייתי עד לפני שנתיים באוסטרליה וחזרתי בעקבות הקורונה, ומאז אני גרה בשוק תלפיות בחיפה.
5. אני מגיעה ממשפחה של אומנים. אמא תופרת ויוצרת בפסיפס, סבא מפסל בזכוכית וסבתא רבא היתה מפסלת בפורצלן.
ההתחלה
סיימתי את לימודי עיצוב פנים בטכניון ב-2016 .אחרי הלימודים עבדתי במשך תקופה של שנה במשרד לאדריכלים שהתעסק במבני ציבור, בתי חולים, משרדים וכדומה. כשהבנתי שכשכירה אני לא באמת מצליחה להגשים את הייעוד שלי והיצירתיות שלי נקברת על ידי עבודות טכניות, ראיתי את הסוף. עזבתי את המשרד, פתחתי את העסק שלי ועבדתי כפרילנסרית עם שני האדריכלים הראשיים של המשרד על פרויקטים פרטיים שלהם שיותר נוגעים לפיתוח עיצובי. כך בהדרגה, התחלתי לקחת גם פרויקטים קטנים בעצמי. החלום תמיד היה לשנות את העולם ולעזור לאנשים דרך עיצוב, בין אם זה בחלל פרטי, מסחרי או במשרד.
הרגע בו הבנתי שאני רוצה לעצב
עבדתי במשך תקופה ארוכה בחיי הלילה ומסעדנות, בעיקר בניהול מסעדות וברים. בגיל 25, כשהחלטתי לעזוב את חיי הלילה, הציעו לי פרויקט הקמה לסטודיו לעיצוב. הסטודיו היה בעצם גלריה לעיצוב פנים, ריהוט ובניה אשר שימשה גם כבית קפה-מסעדה. בפרויקט ההקמה הזה נחשפתי לעולם השיפוצים מקרוב: בניה, הקמה מהיסוד, ממבנה עתיק לשימור ללא תשתיות למקום חי שמשלב בתוכו הרבה טכניקות מלאכה ובניה. בתפקיד הזה התעסקתי כמעט בהכל, ניהול עובדים וקבלנים, תהליך היצירה והעיצוב של החלל, תהליך הבניה, שיווק, הנהלת חשבונות ושירות. היה לנו שם חדר מלאכה מלא כלי עבודה לנגרות ומסגרות והייתי פשוט רואה מה מייצרים, לומדת תהליכי ייצור ולוקחת גם חלק פעיל בתהליך התכנון של הריהוט והתאורה. שם למדתי כל כך הרבה על חללים ועל תפיסה של חומר וקומפוזיציה, וכמובן על טכניקות עבודה והתנהגות חומרים.
ייחוד
לעיצוב שלי יש הרבה מאוד מינימליזם שמשתלב עם אלמנטים אחרים, תלוי באופי הפרויקט, קצת דרמתטי, קצת פרובוקטיבי, לפעמים קצת מסתורי, לפעמים קצת יוקרתי, לפעמים תעשייתי. אני אוהבת ליצור טוויסטים בחלל ו"לשבור" עם חיבורים וחומרים בלתי צפויים – מה שגורם לאדם לחשוב. לא רוצה להיות כמו כולם.
עיצוב מסחרי
בדרך כלל בעיצוב מסחרי אני עובדת עם צוות מיתוג שבונה את השפה הגרפית של המקום ואת הצבעוניות מתוך המותג. במקרים אחרים אני עובדת מול אפיון לקוח ובונה בעצמי את הקונספט על פי הקשר הפסיכולוגי בין המותג לבין הצרכן. בעיצוב פנים מסחרי העיקר הוא ליצור קשר בין המותג לבין הקהל בעזרת יצירת מכנה משותף ויחסי גומלין שווים. לעומת זאת, עיצוב פנים פרטי הבית נועד לשרת את הצרכים של האינדיבידואל ומתעצב על פי צרכי המשתמש.
רגע מרגש
ישבתי בבר יין שעיצבתי עם חבר טוב ובמקרה עבר שם סיור של בית ספר לעיצוב פנים, היו שם אולי 30 סטודנטים ומרצה שהתחיל לספר להם על המקום ועל הסגנון העיצובי מה שממש החמיא לי ואז פתאום המלצר אמר לו שאני עיצבתי את המקום ובתוך רגע מצאתי את עצמי נותנת הרצאה של חצי שעה לתלמידי עיצוב פנים על העיצוב של המקום ובחירת החומרים זה היה צירוף מקרים די מטורף ובכלל מרגש לראות התעניינות בפרויקטים שלך, ועוד של מכללה מובילה.
הכי מעניין
הכי כיף לי בעבודה זה הסיום שלה והתגובות שאני מקבלת מהלקוחות שלי. ההבנה שלי שהייתי דמות כל כך מרכזית וחשובה בחיים שלהם ושהם פתחו בפניי את ההרגלים הכי אינטימיים שלהם זה פשוט מטורף. העובדה שאני מתפקדת בתור הגורם מקצועי, אומנותי וברוב המקרים אפילו מספקת תמיכה נפשית בתהליך זה לפעמים מדהים אותי.
צבע
צבע זה החיים ואין דבר כזה יותר מידי ממנו. גם אם הקונספט הוא מונוכרומטי אני משתדלת תמיד לשבור עם גוון מנוגד. רוב בני האדם חולקים תחושות זהות לצבעים מסוימים, ולפי זה ניתן לתת את הדגש של צבע מסוים לפי התחושה הרצויה בחללים השונים בבית או בעסק. חשוב לבחור את פלטת הצבעים בשלבים הראשוניים של התכנון ולהצמד אליה כמה שניתן כדי ליצור תמונה שלמה של החלל.
אתגרים
במקצוע הזה לא חסרים אתגרים אבל תקציבים ולוחות זמנים הם האתגרים העיקריים שאני נתקלת בהם. בין אם זה מצד הלקוח או בעלי המקצוע. כדי להימנע מאתגר לוחות הזמנים מומלץ לדבר עם מעצב/ת כמה שיותר מוקדם בתהליך ואפילו לפני שהנכס קיים, ולקחת בחשבון שב- 90% מהמקרים יהיו עיכובים בתהליך הביצוע מכיווון שהוא תלוי בהרבה מאוד גורמים.
בשנים האחרונות אנחנו עדים לעליית מחירים מטורפת בשוק וזה גורר איתו בעיות תקציב מצד הלקוח. בעידן החדש צריך לדעת לאלתר ולחשוב סופר יצירתי כדי לא לוותר על אף צורך אבל עדיין להישאר בתקציב. חידוש רהיטים זאת דרך אחת, התאמת הקונספט לתקציב זאת גם דרך, אבל הכי חשוב זה תמיד לחשוב מחוץ לקופסא כי החיסכון מסתתר מתחת לכל פינה.
אם לא הייתי עוסקת בעיצוב
אז בטח הייתי וטרינרית או מטפלת בעזרת בעלי חיים
לא מוותרת על
מראות. הן גם מגדילות וגם משקפת חללים אחרים ויוצרת עניין.
מפרגנת
אני ממש אוהבת את העבודות של רואי דוד. לדעתי הוא אחד האדריכלים הטובים ביותר ומעוררי השארה בתקופתינו.
טיפ
לתכנן מראש איפה הולכות להיות תמונות או יצירות אומנות בבית ועל פי זה לתכנן את התאורה כדי שיקבלו את המקום הראוי להן.
דבר נוסף
כשבוחרים מעצבת ממש חשוב להתחבר אליה באופן אישי, תהליך שיפוץ יכול להיות עסק מייאש ולא פשוט ומצריך ליווי של דמות נעימה, אמינה, שיש לכם חיבור טוב איתה ושאפשר לסמוך עליה. זאת בעצם אולי ההחלטה הכי חשובה שתעשו בכל התהליך.
עיצוב: סתיו סנד
צילום: תמיר רוגובסקי
צילום תמונת פרופיל: גל הכהן
לאתר של סתיו סנד>>
לעמוד הפייסבוק של סתיו>>
לחשבון האינסטגרם של סתיו>>