הדירה עם הנוף לים בחיפה נרכשה על ידי זוג צעיר אשר עובד מהבית, ובהתאמה לכך עוצבה בקונספט של זן ושקט עם פלטת צבעים רכה ונעימה המאפשרת לדיירים מרחב מגורים רגוע וסביבת עבודה זורמת, תוך הקפדה על פשטות וחומריות טבעית.
לרכישת ספר העיצוב "בתים ישראליים">>
המעצבת ליבנת כהן מרין משתפת: זוהי דירה בת שנתיים וחצי בגודל 110 מ״ר בחיפה שעברה שיפוץ. הדירה נרכשה מדיירים קודמים על ידי זוג צעיר ורגוע, שעובד מהבית גם בימים שלפני הקורונה, כך שהדירה היא לגמרי מרכז החיים שלהם. הקו המנחה בעיצוב היה זן, שקט, רוגע ושלווה, תוך הקפדה על פשטות וחומריות טבעית.
בני הזוג רצו להרגיש בבית הכי בנוח שיש, עטופים ומוגנים. הם רכשו את הדירה אחרי שחיפשו דירה הפונה לים במשך כמעט שנה. השניים ידעו בדיוק איזה נכס הם מחפשים מבחינת מיקום ומבחינת ביצוע של קבלן. כשהכרנו, הם הציפו את העובדה שמדובר בדירת חמישה חדרים שהוסבה לארבעה חדרים ולתחושתם, חסר להם חדר עבודה.
תקציב השיפוץ הסתכם ב-280,000 ש"ח והתמקד בעיקר בחלל המרכזי והסבת הדירה מארבעה חדרים לחמישה חדרים באמצעות תוספת חדר עבודה. המטבח הוחלף, הרצפה המקורית חופתה בפרקט עץ טבעי. בחדרי הרחצה הוחלף הריצוף בלבד – זאת על מנת לעמוד בתקציב המוגדר. השיפוץ כלל גם פירוק התקרה והחלפת מערכת המיזוג, שינוי מערכת הספרינקלרים בדירה בהתאמה לתכנית התקרה החדשה ופירוק הקיר במסדרון לטובת נישה לארון אחסון.
היה לנו ברור שפלטת הצבעים תהיה רכה, בהירה ונעימה. היות והמטבח היה החלל הראשון שעבורו ביצענו את הבחירות העיצוביות, הוא זה שבעצם היווה את נקודת המוצא הטובה לתכנון סכמת הצבעים בבית. את הפלטה הצבעונית של הבית כולו ביססנו על גוון הפורמייקה שבחרנו למטבח. בנינו בבית סכמת צבעים מדורגת, שהתחילה מהמטבח, הלכה והתבהרה בחלל המגורים המרכזי וקיבלה יותר עומק באזור פינת האוכל. יצרנו משחקי עומק של אור וצל וקיבלנו תתי-גוונים נהדרים. ניתן להרגיש עד כמה הגוונים משתנים לאורך שעות היום וזה פשוט נפלא.
מהר מאוד הבנו שתקציב השיפוץ ההתחלתי יצטרך לגדול. כיניתי את בני הזוג "זוג בוטיק", כי הם היו פיינשמייקרים והיה חשוב להגשים להם את בית החלומות עם הטעם העיצובי אליו כיוונו. שוחחנו מהרגע הראשון על הסגנון הדני-מינימליסטי. תוך כדי עבודה הגדרנו ודייקנו את הסגנון העיצובי, כך שיתאים כמה שיותר לחזון של בית נעים, מרגיע ושקט.
היא רצתה בית רך, נעים ומזמין. סלון שהוא לבן כמו בביתם הקודם – דירה שברגע שאתה נכנס אליה אתה עובר מימד. הוא מאוד ביקש לעמוד בקריטריונים של חדשנות, ניקיון, קלילות ומראה מינימליסטי מודרני צעיר ומאוד מהודק. היא ריככה והוא דייק וירד איתנו לפרטי פרטים, הן בפן הטכנולוגי והן בפן הפונקציונאלי. הייתה חלוקת עבודה כמעט מושלמת בין כולנו.
עיצבנו מטבח בצורת ר' ללא אי, כי האי שהיה הקודם חסם את הבית כולו והיה כמו פיל ענק בחנות חרסינה. הוא פרץ לתוך הסלון ומתחם הסלון כבר לא היה ברור ומוגדר. לאחר שהחלטנו לגבי המטבח, שמהווה את לב הדירה, בני הזוג כבר החלו להבין כיצד הכל מתחבר יחד. המטבח כיום מתפקד כחלל פתוח, מינימליסטי ופונקציונאלי, עם הרבה מקום לאחסון ובסגנון שמתאים להלך הרוח העיצובי של הדירה כולה.
החזרנו את שולחן האוכל הקטן והפונקציונלי שהיה פופולארי פעם במטבחים. באשר למשטחי העבודה שהיו באי, שינינו את התכנון של המטבח, כך שיכיל את מוצרי החשמל הגבוהים ועדיין יאפשר משטח עבודה של 50 ס"מ משמאל לכיריים. הכיריים שבחרנו הם מסוג אינדוקציה ובמקביל, גם ביקשנו ממתקיני הקוריאן להכין לנו משטח עבודה מותאם לכיריים. כמו כן, רכשנו פתרון חיתוך של איקאה מעל הכיור שיאפשר לחתוך ירקות על משטח הכיור. באמצעות פתרונות תכנוניים נכונים, גודל משטח העבודה נשאר זהה למטבח המקורי.
המטבח פעיל מאוד ועובדים בו במקביל שני בני הזוג. שמרנו על חישובי המרחק בערכי "משולש הזהב" ועל נוחיות העבודה גם כשהמדיח והמקרר פתוחים. זו הסיבה שלא רכשנו ארבעה כסאות לשולחן, אלא שני כסאות וספסל. הספסל לא הגיע עד לרגע הצילומים בגלל הקורונה וכשיגיע, הוא יוצב מול שני הכיסאות ובמקביל למקרר. בשעות היום יהיה מתחת לשולחן וייצא בשעת הארוחה בלבד. בני הזוג אפילו בישלו לנו ארוחה בריאה וטעימה ביום הצילומים.
בסלון שינינו את העמדת הריהוט כך שתהיה עם הפנים לים. הסלון הוקטן על מנת לאפשר ארון אחסון במסדרון. הספרייה הפתוחה בפינת האוכל מאפשרת אחסון נוסף לכלי האירוח והאוכל.
בכל הבית בחרנו וילונות רכים ונשפכים, שגם עמדו יפה בתקציב האבזור הכולל. הווילונות שעשויים מפשתן אמיתי, מאפשרים לראות את החוץ ומאפשרים להרגיש את הים. כיף לפתוח את הוויטרינה הראשית ולתת לווילון להתנופף ולהרגיש את רוחות הים, וכשהשמש כבר לא מכה בוויטרינה, הווילון מעניק תחושה ערפילית ועוטפת שגורמת לרצות להתכרבל – סגריריות חורפית גם בימי הקיץ החמים.
מכיוון שנצמדו לתקציב המקורי, לא החלפנו ריהוט בחדר השינה, אך רכשנו שידת צד ופריטי טקסטיל רכים וצבענו את קירות החדר.
כאמור, במקור היה חסר לנו חדר עבודה והסבנו את הבית מארבעה חדרים לחמישה על מנת לייצר חדר עבודה. בחרנו לעבוד יחד עם התכנון האדריכלי המקורי של הדירה והסבנו את אזור פינת האוכל המקורי לחדר עבודה. יצרנו נישה לספה שאיפשרה את הגדלת החלל. תיכננו מחיצת עץ משולבת זכוכית פסים, שתאפשר תחושת חלל פתוח ואוורירי. המחיצה מכניסה שפע של אור מהחלון בסלון לחדר העבודה, ולהיפך. בהתחלה תיכננו מחיצת זכוכית עם פרופיל בלגי מרצפה לתקרה, אך מהר מאוד הבנו שתחושת הברזל תעניק אווירה משרדית ופחות מראה של חדר עבודה ביתי.
הקורונה שהפתיעה אותנו, גרמה לנו להאיץ בבחירת הריהוט וביצוע הרכש, כשהבנו שהחנויות הולכות להיסגר. בדקנו היטב מה אנחנו קונים ומאיפה, כדי שלא ישפיעו על לוח הזמנים ובסופו של דבר הכל עמד בלו"ז.
עבדנו על תקציב מוגדר והיה לנו חשוב להדגיש את השילוב בין היקר לנוח ובין הנחשק לזמין. שילבנו פריטים מחנויות שונות והגענו לתמהיל המתאים והרצוי. הבנו את הגבולות ועבדנו בצורה מסודרת שיצרה כבוד הדדי גדול.
בני הזוג מספרים שכשהם מבלים יום שלם בחוץ, הם חוזרים לדירה ומרגישים כאילו הם חזרו לקן עוטף וחם. הם עובדים שעות עבודה רצופות מהבית והבית מעניק להם תחושת נוחות ורוגע. אני חושבת שהעבודה המדויקת על בחירת הצבעים, הטקסטיל ושילובי העץ הם שמעניקים לדירה תחושת קסם, כאילו היא מנותקת מכאן. לפעמים מרגיש שהיא נמצאת אי שם באירופה.
עיצוב: STUDIO LCM ליבנת כהן מרין
צילום: עודד סמדר
אשמח לדעת מאיפה השטיח! הדירה מהממת!
דירה מקסימה. אוהבת את הכל.
היי מאוד אוהבת את העיצוב! אפילו עיצבתי ממש עכשיו דירה בפלטה דומה, והייתי שמחה לדעת באיזה גוון השתמשת?
עיצוב מקסים. אשמח לדעת מאיפה שולחן האוכל הקטן והפשוט
היי מה השם של הצבע על הקירות פה?