כאשר ניצבו בני הזוג בפני הבחירה בין שתי האפשרויות: להישאר בדירתם ולשפץ אותה או לעבור לדירה חדשה, הם החליטו על שיפוץ והתאמה לצרכים שהשתנו עם השנים, וגם בהתאמה לחלום על בית בקונספט של מלון בוטיק.
המעצבת שרון גולן משתפת בתהליך: לפני כ-25 שנה מלי ואיציק נכנסו לדירה בראשון לציון עם שתי ילדות, ובתקציב מינימלי הם בקושי שידרגו את המיפרט של הקבלן. כשהבנות בגרו ועזבו את הקן, עמדו בני הזוג בפני ההתלבטות האם לשפץ או לעבור, ואחרי שבחנו נכסים בסביבת המגורים שלהם, החליטו שהם מעדיפים להישאר בדירה הקיימת, אך לשנות ולשפץ אותה. זוהי דירה חד-מפלסית בת 120 מ"ר, ועוד 16 מ"ר מרפסת. במקור הייתה מחולקת לחמישה חדרים, ובשיפוץ ביטלנו חדר אחד שצמוד לסלון כדי להרחיבו.
בשיחתנו הראשונה מלי אמרה בפשטות ובנחרצות – אנחנו רוצים לגור במלון בוטיק. וזה היה הקונספט שיצאתי איתו לתכנון, זה כיוון אותי לאלגנטיות עם טוויסט מעניין. בחלוקת החללים ניתן דגש על מרחבים שזורמים זה בתוך זה כמו שהיינו מקבלים בלובי של מלון – רצף של פונקציות נפרדות שמשתלבות בזרימה.
תקציב הפרויקט עמד על 700,000 ש"ח. זה כלל הריסה ובניית קירות, מיקומי אינסטלציה וחשמל חדשים, מערכת מיזוג חדשה, אלומיניום במטבח, וכמובן כל הגמר – קרמיקות לחדר הרחצה, ברזים, נגרות לכל הבית, פרקט, ריהוט וילונות והלבשה. גווני הסלון נייטרלים שחור, לבן/ אוף וויט, עץ טבעי ומעט חום.
באזור הכניסה יש ממש מול הדלת פינת ישיבה, ולצד הכניסה מוקם ארון עם חזיתות מראה ממוסגרת בפרופילים לבנים. בארון יש מקום לתליית מעילים, מגירות לדואר מפתחות וכדומה, וגם מקרר קטן נוסף שמתאים למלי שהיא בשלנית רצינית ואוהבת לארח.
בתכנון הקודם אזור המטבח נשק למרפסת כביסה שכללה מכונת כביסה ומייבש, דוד חשמלי וצנרות גלויות. בשיפוץ המרפסת בוטלה ואוחדה עם המטבח. בארונות המטבח הגבוהים הוקצה שטח למכונות ולפריטי שירות כמו מטאטא ומגב. הדוד הוצא למסתור הכביסה, והצנרת הגלויה נסגרה בארון נגרות עם גישה. אל האזור שבו הייתה המרפסת חודר מהחלון אור נעים, לכן בקרבת החלון מוקם אי ישיבה לאכילה היומיומית. האי הזה כולל גם נמצא מקרר יין.
בקצה המטבח הנושק לסלון יש סיומת מעוגלת של הנגרות כדי שהממשק בין שתי הפונקציות יתחבר בזרימה יפה. מעל נמצא מדף שגם לו סיומת מעוגלת, ושניהם נצמדים לארון עץ שכשנפתח – מגלה את ארון החשמל והתקשורת הדירתיים.
הגוון הירוק של קיר פינת האוכל נבחר במטרה להעלים את גוון האלומיניום שהינו ירקרק-כחלחל, ולא יועד להתחלף בשיפוץ. לא רציתי שיתפוס תשומת לב רבה מידי בזכות עצמו, מה גם שיתר החלונות בבית לבנים. לצד פינת האוכל מוקמו ארוניות בופה מפרזול שחור.
כאמור, ויתרנו על חדר לטובת הסלון ועמוד שהיה שם בפינת החדר הופשט מהטיח למצב בטון חשוף. על הרקע שלו מוקם מסך על עמוד. בגב הסלון בהמשך לארון האחסון ישנה יחידת נגרות עם אחסון תחתון ועליון (לבן) ובמרכז כרקע לספה פלטת עץ טבעית מחורצת.בחרנו שטיח נייטרלי ועליו שולחנות קפה בגווני בראס ושיש מגויד ושתי כורסאות בגווני אוף וויט.
שמנו דגש מיוחד על חדר השינה של בני הזוג, על משקל סוויטה מפנקת. אין בו ארון בגדים ויש חדר נפרד לחלוטין שהוגדר כחלל לארונות, שבו השארנו מקום פנוי לצרכים דינמיים. יצרנו קשר צבעוני ואווירתי בין חדר השינה וחלל הרחצה הצמוד אליו כדי להגדיל את חווית החלל.חדר הרחצה של יחידת הסוויטה רוצף וחופה חלקית באריח אחיד בגווני אפור עם נגיעות חלודה, הקירות נצבעו בגוון חלודה שהוא גם גוון קיר המיטה.
היו לנו שני אתגרים עיקריים, אחד התנהלותי ואחד טכני. האתגר הראשון היה שמלי ידעה די בהתחלה שקשה לה לדמיין דברים ולראות מה יתחבר ויתאים, ומול זה עבדנו עם הדמיית תלת מימד. בסיום כשהגענו להלבשת הבית, ממש הגעתי פיסית עם ארגזים של אביזרים (ותודתי נתונה לביתילי על כך) ומיקמתי אותם. כך היה למלי הרבה יותר קל לקבל את הפריטים החדשים כשהיא רואה אותם הלכה למעשה.
עוד אתגר שעמד בפנינו היה שתוכננה מערכת מיזוג שהמרכזייה שלה יושבת במרכז הדירה מעל חדר הרחצה הכללי, ויוצאת עם שלוחות לחללים האחרים כולל המטבח. בפועל, מצאנו שעל הקיר הגובל בין חדר הרחצה למטבח קיימת קורה מאסיבית וגבוהה ולא היה ניתן לחדור אותה עם שרשור של המיזוג. אני התעקשתי לא לעקוף עם הנמכות שמטיילות בבית, ובסוף פוצל המיזוג ומוקם מזגן עילי חיצוני נפרד על קיר המטבח (שחור, על קיר שחור).
עוד בעניני המיזוג, מאחר ותוואי ההנמכה צומצם משמעותית, נאלצתי לאפשר פיר אוויר חוזר בקיר הגובל בחדר הרחצה , מה שגזל מקום מחדר הרחצה עצמו. אך המטרה הייתה ברורה: מינימום הנמכה ובלי מסדרון חשוך, נמוך וצר. אז זו הייתה הפשרה.
טיפ מהמעצבת
שיפוץ הוא מסע, באמת. הוא רווי שלבים פרטים ודמויות, ובשונה מתהליך של בנייה, לפעמים רב הנסתר על הגלוי – תוך כדי תנועה אנחנו מגלים מה נמצא בתוך הקירות, ולפעמים זה מייצר לימונים שצריך לעבוד סביבם והתמיר ללימונצ'לו. אבל זה חלק מההתרגשות והיופי שבתהליך, וצריך להתייחס לזה בהתרגשות של גילוי ולא להילחץ. החולשות של החלל יכולות להפוך לחוזקות שלו עם מחשבה יצירתית וראש פתוח.
מעצב הפנים הוא המלחין של היצירה, והוא לא צריך להביא בחשבון איך יצליחו לבצע אותה, אלא להיות נאמן לקונספט. במציאןת, למדתי ששווה להתעקש כי בסוף בעלי מקצוע מנוסים ימצאו את הדרך לקיים את הדרישה. כמובן שאני לא טוטאלית, יש משתנים כמו גרביטציה או נתונים טכניים שאינם משתמעים לשתי פנים. יחד עם זאת, בעלי המקצוע שאני נצמדת אליהם לאורך השנים, הם אלו שלא רק מעדכנים אותי היכן הבעיות, אלא גם איך ניתן לפתור אותן.
עיצוב: שרון גולן
צילום: מאיה אבגר
נגרות: נגריית מצלאווי
חיפויים וכלים סניטריים: גוטשטיין קרמיקה
פינת אוכל, גופי תאורה, אקססוריז: ביתילי
שולחנות סלון: טולמנס
מיטה ושידות צד: אריק סליפ
אומנות: TWO.M., INYOO, mikoo